MRI و پیشرفت هایی برای درمان بیماری مزمن کلیوی

10 فوریه 2014- دانشمندان دانشگاه Nottingham  با استفاده از تکنولوژی اسکنینگ پیشرفته عملکرد و جزئیات ساختمانی کلیه ی انسان را تعیین کردند .

بودجه ی این تحقیقات به مبلغ 107623پوند از طرف موسسه ی خیریه تحقیقاتی بیومدیکال غیر حیوانی دکتر Hadwen Trustتأمین گردید.هدف از انجام این تحقیق درک بهتر عملکرد کلیه ها از طریق مانیتورینگ و درمانهای بهتر برای بیماری های مزمن کلیوی بود. در این تحقیق برای اولین بار از روش تصویربرداری رزنانس مغناطیسی به منظور بررسی نقش اکسیژن در حفظ سلامت کلیه های انسان استفاده شد.

این تحقیق توسط دکترFrancisاز مرکز MRI  دانشگاه سر پیتر با همکاری پرفسور McIntyreاز دانشکده ی داروسازی انجام گردید .

دکترFrancis  می گوید : آزمایشات فعلی برای بررسی بیماری مزمن کلیوی بسیار تهاجمی بوده و گاهی بیمار به دلایل گوناگون باید در بیمارستان بستری شود .

او می افزاید: هدف از انجام این پروژه ابداع مجموعه ای از اندازه گیریهای غیرتهاجمی بود که بوسیله ی یک جلسه ی یک ساعته از طریق اسکن بتوان به اندازه گیری مقدار جریان خون و میزان اکسیژن رسانی به کلیه ها پرداخت و نهایتاٌ این روش را بصورت کلینیکی استفاده کرد .

کلیه ها نقش حیاتی در بدن انسان دارند ، دفع مواد زاید از خون و فیلتر کردن خون قبل از تبدیل آن به ادرار نقش بسیار مهم کلیه ها در بدن انسان است .

کلیه ها به حفظ فشار خون ، تنظیم مقدار مواد شیمیایی در بدن ، حفظ سلامت استخوانها از طریق تولید یک نوع ویتامین Dو تحریک تولید گلبولهای قرمز خون کمک می کنند .

بیماریهایی نظیر دیابت و فشار خون بالا می توانند بروی عملکرد کلیه ها تأثیر گذاشته و نهایتاٌ این اختلالات به بیماری مزمن کلیوی ، خستگی ، احتباس آب ،کاهش وزن و از دست رفتن اشتها می انجامد .

بیماری مزمن کلیوی در حال حاضر با آزمایش خون از طریق اندازه گیری GFRیا سرعت فیلتراسیون گلومرولی شناسایی می شود (GFRحجمی از خون است که بوسیله ی کلیه ها فیلتر می شود ) .

در بیماریهای کلیوی خطرناک ، بیوپسی کلیه یا برداشتن بخشی از بافت کلیه برای تشخیص مرحله  و شدت بیماری صورت می گیرد .

دکتر Francisمی گوید : روش های فعلی تنها تصویری خام از آنچه در کلیه ها اتفاق می افتد و تغییرات آن در طول زمان را به ما نشان می دهند، برای مثال اگر یکی از کلیه ها بیشتر کار را بعهده داشته باشد ما بسختی می توانیم بگوییم یک نمونه ی کوچک تنها از یک بخش از یکی از کلیه ها نشاندهنده ی عملکرد کل این ارگان است .

در این تحقیق از تصویربرداری رزنانس مغناطیسی با قدرت مگنت 3 تسلا برای اسکن کلیه ها و تشکیل تصویری با جزئیات دقیق از خونرسانی به کلیه ها استفاده گردید (از ورود خون به کلیه ها و عبور جریان خون از آنها تصویربرداری گردید). با استفاده از این نوع تصویربرداری سرعت متابولیسم اکسیژن (چگونگی مصرف اکسیژن در کلیه ها ) اندازه گیری می شود، اینکار قبل از استفاده از MRI  امکان پذیر نبود .

محققین با ابداع روشهای جدید MRI  و استفاده از این تکنیک ها در داوطلبین سالم به مطالعه ی پاسخ کلیه های این افراد به تغییرات اکسیژن و دی اکسید کربن به منظور ارزیابی رفتار کلیه ها در شرایط استرس زا مانند بیماری کلیوی پرداختند .

در مرحله ی بعد محققین به اسکن 20 بیمار مبتلا به نفروپاتی دیابتی ( بیماری کلیوی ایجاد شده توسط دیابت ) برای اثبات بهره وری روش خود ادامه دادند. با این تکنیک اسکن جدید دانشمندان توانستند پیشرفت بیماری را دنبال کرده و تأثیر و بهره وری داروهایی که برای درمان این بیماری بکار می رود را ارزیابی و دنبال کنند .

تکنیک تصویربرداری رزنانس مغناطیسی در دانشگاه Nottinghamاختراع شد و برای این اختراع سرپیترمنسفیلد موفق به دریافت جایزه ی نوبل پزشکی در سال 2003 گردید.مرکز تصویربرداری رزنانس مغناطیسی سرپیترمنسفیلد (SPMMRC) یکی از مراکز برجسته در جهان است که بروی ابداع و پیشرفت روشهای جدید MRI  فعالیت می کند و در بریتانیا به عنوان مرکز MRI  با میدان مغناطیسی بسیار بالا شناخته شده است .

منبع :www.sciencedaily.com/releases/2014/02/140210101853.htm

سرپرست مترجمین : فرخی نیا